Samen professionaliseren

Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.

 

Publicaties & Links

Samen opleiden & professionaliseren voor morgen – instrument voor dialoog

In gesprek over de toekomst van Samen Opleiden en Professionaliseren? Benut dan de discussiekaarten van dit instrument die zijn ontwikkeld door lectoren betrokken bij Samen Opleiden. Het instrument helpt om de visie op samen opleiden, samen onderzoeken en de doorgaande lijn van opleiding en professionalisering aan te scherpen en binnen het partnerschap door te ontwikkelen.

Publicaties & Links

Katern 4. ‘Kennisbasis voor lerarenopleiders’ – VELON

De bijdragen in dit vierde katern van de kennisbas behandelen kennis en inzichten die we de afgelopen jaren met elkaar hebben opgedaan vanuit onderzoek en praktijkervaring. Voor elk van de 7 thema’s in het katern is een inhoudelijk hoofdstuk geschreven gebaseerd op onderzoeksliteratuur en praktische handreikingen, én zijn één of meerdere goede praktijkvoorbeelden toegevoegd. Gedrukt exemplaar bestellen? Dat kan tegen administratie- en portokosten via info@velon.nl.

Publicaties & Links | Startende leerkracht

Leren in de Videoclub en in het Ontwerpatelier

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van Saxion Hogeschool.

Publicaties & Links | Startende leerkracht

De inductiefase is een voortzetting van de opleiding

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van de Almeerse Scholen Groep (ASG).

Publicaties & Links | Startende leerkracht

Een richtinggevend startersprotocol

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van Stichting Primair Onderwijs Almelo (OPOA).

Publicaties & Links | Startende leerkracht

Een invalpool met talentvolle starters

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van SPO Utrecht.

Publicaties & Links | Startende leerkracht

Wanneer ben je basisbekwaam?

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van Partnerschap Opleiden in de School.

Publicaties & Links | Startende leerkracht

De leraar is nooit uitgeleerd

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van De Haagse Scholen.

Publicaties & Links | Startende leerkracht

Omgaan met professionele identiteitsspanningen

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van Stichting GOO.

Publicaties & Links | Startende leerkracht

Lesson study: waardevol voor starters

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van Expertis Onderwijsadviseurs.

Pagina 1 van 1512345...10...Minst recente »