Visie & Strategie

Het samen opleiden van leraren krijgt vorm vanuit een gezamenlijk gedragen visie. Ook de verbinding tussen opleiden, onderzoek en onderwijsontwikkeling wordt vanuit een gezamenlijk gedragen visie vorm gegeven. Deze visie geeft richting aan de praktijk. Een goede visie en strategie zijn dan ook belangrijke voorwaarden voor succesvol samen opleiden en professionaliseren binnen de opleidingsschool.

 

Publicaties & Links

Whitepaper ‘Samen opleiden voor de toekomst’

Samen Opleiden voor de toekomst gaat over een leven lang leren in het beroep. De HAN Pabo en een groot aantal schoolbesturen in de regio investeren samen in deze ontwikkeling.
Waarom? Omdat wij gezamenlijk menen dat samenwerking noodzakelijk is voor doorontwikkeling, en daarmee voor toekomstbestendig onderwijs.

Publicaties & Links

Onderzoek RuG naar effecten van Opleiden in de school

De Rijksuniversiteit Groningen (RuG) heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het pedagogisch-didactisch handelen en het professionele welbevinden van aankomend en beginnend leraren die worden opgeleid en werken op een opleidingsschool, in vergelijking tot leraren die werken en leren op niet-opleidingsscholen. Alle resultaten wijzen in dezelfde richting: leraren profiteren ervan als de lerarenopleiding en de school samenwerken bij hun opleiding en verdere professionalisering.

Publicaties & Links

Interview Jolanda Berendrecht – adviseur Platform Onderwijs2032

Platform Onderwijs2032 publiceerde in november 2016 de publicatie “Onderwijs2032 in de praktijk, een richting met vele wegen”. De publicatie is het resultaat van de verdiepingsfase waarin het Platform onderzocht hoe het advies van Onderwijs2032 werkt in de praktijk. Wat gebeurt er al? Hoe gaat dat in zijn werk? Waar lopen scholen tegen aan? Wat is er nodig voor verdere curriculumvernieuwing? We spraken Jolanda over haar visie op een eigentijds curriculum en de rol die opleidingsscholen hierin kunnen spelen.

Praktijkvoorbeelden

Kritische reflectie ROSRijnland

Deze rapportage bevat de kritische reflectie van ROSRijnland op basis van het toetsingskader
Opleidingsschool van de NVAO.

Publicaties & Links

Engelstalige informatie over opleiden in de school in Nederland

Drie stukken van de hand van Corinne van Velzen en Monique Volman van het Centre for Educational Training:
• The activities of a school-based teacher educator: a theoretical and empirical exploration
• School-based teacher educators in the Netherlands and the opportunities of the school as a learning place
• What can we learn from the shift towards a more school-centred model in the Netherlands Chapter 8 Developing outstanding practice in school-based teacher education.
En de Engelse samenvatting van het boek:
• Kwaliteit van de opleidingsschool. Over Affordance, Agency en Competentieontwiikeling van Miranda Timmermans.

Praktijkvoorbeelden

Basisdocument Opleidingsschool Zwolle

Het basisdocument beschrijft de beginselen rondom het ontstaan, de visie, de betekenis, de inrichting en de doelstellingen van de Opleidingsschool Zwolle e.o. (OSZ) Daarnaast zijn hierin afspraken vastgelegd.

Praktijkvoorbeelden

Kritische reflectie Opleidingsschool Zwolle

In deze Kritische Reflectie (KR) beschrijft Opleidingsschool Zwolle en omgeving (OSZ) de wijze waarop zij haar kernpunten vormgeeft en reflecteert zij op haar eigen functioneren.

Kwaliteitsreeks

Het werkplekcurriculum in de school: leren op de werkplek

Dit katern gaat in op leren op de werkplek als kern van het werkplekcurriculum. Het beschrijft wat scholen in de organisatie van werkactiviteiten kunnen doen om het leren van studenten, en ook van hun eigen leerkrachten, effectief in te richten. We bespreken twee belangrijke aspecten van de werkplek als leeromgeving: 1. De leermogelijkheden van het werk (‘affordances’) 2. De rol van de student/beginnende leerkracht (‘agency’). Van: Jeroen Onstenk

Publicaties & Links

Verslag Samen sterker: strategische samenwerking

Dit verslag beschrijft de belangrijkste discussies en bevindingen van de sessie op 2 juni 2015 tijdens de conferentie van het Steunpunt Opleidingsscholen. Jos Hulsker start de themasessie met een toelichting op het proces, de achtergronden, de scenario’s en een theoretische onderbouwing met inzichten uit de netwerktheorie. Ook bevat het verschillende scenario’s voor het samen opleiden.

Kwaliteitsreeks

De focus: leren op de werkplek

Leren op de werkplek staat centraal in opleiden in de school. Dit katern door Eric Verbiest beschrijft hoe je de kwaliteit van de werkplek, waar niet alleen wordt gewerkt maar ook wordt geleerd, voorop zet. Het gaat daarbij zowel om het leren van de studenten als om het leren van de zittende leerkrachten. Van: Eric Verbiest

Pagina 1 van 3123